>

Terma Dan Syarat DuitNow

Terma Dan Syarat Pemindahan DuitNow

Tarikh Berkuatkuasa: 1 Januari 2025

Penting: Sila baca dan fahami Terma dan Syarat ini sebelum menggunakan perkhidmatan Pemindahan DuitNow. Jika terdapat sebarang pertanyaan, sila rujuk kepada Pihak Bank.

Dalam Terma dan Syarat Pemindahan DuitNow ini (“Terma”), rujukan kepada “Anda”, “Milik Anda” dan “Kepunyaan Anda” merujuk kepada pelanggan yang menggunakan perkhidmatan Pemindahan DuitNow dan mempunyai akaun dengan Ryt Bank [iaitu YTL Digital Bank Berhad (dahulunya dikenali sebagai Sea Capital Services Berhad) (No. Pendaftaran: 202201037182 (1482879-P))] (“Bank”), manakala rujukan kepada “Kami”, “Milik Kami”, dan “Kepunyaan Kami” merujuk kepada Pihak Bank.

Dengan menggunakan perkhidmatan Pemindahan DuitNow, Anda mengakui bahawa Anda menerima Terma ini, yang merupakan tambahan kepada terma dan syarat sedia ada yang mengawal penggunaan akaun dan perkhidmatan yang disediakan oleh Kami kepada Anda. Kami tidak dapat menyediakan perkhidmatan Pemindahan DuitNow kepada Anda jika Anda tidak menerima Terma ini.

  1. Definisi

    “Hari Perniagaan” bermaksud mana-mana hari Isnin hingga Jumaat dalam kalendar, di mana bank di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur beroperasi untuk urusan perbankan, kecuali cuti umum atau cuti bank di Kuala Lumpur.

    “ID DuitNow” bermaksud pengenalan bagi pemegang akaun seperti nombor telefon bimbit, nombor kad pengenalan (“MyKad”), nombor pasport, nombor tentera atau nombor polis (bagi individu), atau nombor pendaftaran perniagaan (bagi pelanggan korporat) atau sebarang pengenalan lain yang mungkin diperkenalkan oleh Pengendali DuitNow dari semasa ke semasa.

    “Pengendali DuitNow” bermaksud Payments Network Malaysia Sdn. Bhd. (No. Pendaftaran: 200801035403 (836743-D)).

    “Pemindahan DuitNow” bermaksud perkhidmatan yang membolehkan pelanggan menghantar dan menerima pemindahan wang segera dengan menggunakan nombor akaun penerima atau ID DuitNow penerima.

    “Pengendali NAD” bermaksud Payments Network Malaysia Sdn. Bhd. (No. Pendaftaran: 200801035403 (836743-D)).

    “Terma dan Syarat NAD” bermaksud terma dan syarat yang mengawal perkhidmatan NAD sebagaimana yang didaftarkan oleh Anda untuk menghubungkan atau mendaftarkan ID DuitNow Anda dengan NAD.

    “Pangkalan Data Pengalamatan Nasional” atau “NAD” bermaksud pangkalan data pusat yang dikendalikan oleh Pengendali NAD, yang menghubungkan akaun bank dengan ID DuitNow penerima dan membolehkan pembayaran dibuat kepada penerima berdasarkan ID DuitNow tersebut.

    “Data Peribadi” bermaksud sebarang maklumat berkaitan urusan komersial yang berhubungan secara langsung atau tidak langsung dengan pelanggan yang boleh dikenal pasti, termasuk tetapi tidak terhad kepada nama pelanggan, alamat, nombor kad pengenalan, nombor pasport, maklumat perbankan, alamat e-mel dan butiran hubungan pelanggan.

  2. Pengenalan

    1. Terma ini terpakai dan mengawal penggunaan perkhidmatan Pemindahan DuitNow oleh Anda. Perkhidmatan Pemindahan DuitNow membolehkan Anda memindahkan sejumlah wang yang ditentukan daripada akaun Bank yang ditetapkan kepada akaun penerima yang dikendalikan oleh peserta Pemindahan DuitNow melalui pilihan Bayar ke Nombor Akaun atau Bayar ke Proksi (Bayar melalui ID DuitNow), atau kaedah lain sebagaimana yang ditetapkan oleh Kami atau Pengendali DuitNow dari semasa ke semasa.

    2. Perkhidmatan Pemindahan DuitNow yang ditawarkan oleh Ryt Bank adalah sebahagian daripada Perkhidmatan Perbankan Elektronik. Oleh itu, Terma ini adalah tambahan dan hendaklah dibaca bersama dengan Terma dan Syarat Perbankan Am Kami, Terma dan Syarat NAD, serta Terma Penggunaan yang boleh didapati di https://rytbank.my . Sekiranya terdapat sebarang percanggahan, Terma ini akan mengatasi mana-mana terma lain berkenaan dengan perkhidmatan Pemindahan DuitNow.

  3. Perkhidmatan Pemindahan DuitNow

    1. Jika Anda ingin menghantar wang melalui Pemindahan DuitNow, Anda mesti memulakan pembayaran dengan memasukkan ID DuitNow penerima dalam aplikasi perbankan mudah alih Kami.

    2. Kami akan melaksanakan Pengesahan Nama untuk mengesahkan pendaftaran ID DuitNow penerima dalam NAD. Jika penerima didaftarkan, Kami akan memaparkan nama penerima yang didaftarkan dalam sistem Pemindahan DuitNow.

    3. Anda bertanggungjawab memastikan bahawa ID DuitNow penerima dimasukkan dengan betul dan nama penerima yang dipaparkan adalah penerima yang dimaksudkan sebelum mengesahkan transaksi Pemindahan DuitNow.

    4. Arahan pemindahan dana tertakluk kepada had dan syarat yang dikenakan dan/atau disemak semula oleh Kami atau pihak berkuasa yang berkaitan mengikut budi bicara mereka dari semasa ke semasa.

    5. Kami akan memberitahu Anda tentang status setiap transaksi Pemindahan DuitNow yang berjaya, gagal atau ditolak melalui mana-mana saluran komunikasi Kami yang tersedia, termasuk notifikasi aplikasi, e-mel atau Khidmat Pesanan Ringkas (SMS).

    6. Anda mengakui dan bersetuju bahawa Kami tidak mempunyai tanggungjawab untuk mengesahkan atau mendapatkan pengesahan lanjut daripada mana-mana pihak bagi memastikan penerima yang didaftarkan adalah pihak yang dimaksudkan untuk menerima wang tersebut. Kami juga tidak akan bertanggungjawab sekiranya dana dipindahkan kepada penerima yang tidak dimaksudkan.

    7. Selaras dengan Klausa 3.6 di atas, Anda bersetuju bahawa setelah transaksi Pemindahan DuitNow berjaya dilakukan, transaksi tersebut dianggap muktamad dan tidak boleh dibatalkan, dihentikan, dipanggil semula atau diubah dalam apa jua cara.

  4. Permintaan Carian Nama Berulang

    1. Anda dinasihatkan untuk tidak membuat Permintaan Carian Nama secara berulang tanpa disusuli dengan transaksi Pemindahan DuitNow yang disahkan. Kami berhak untuk:

      1. tidak memaparkan hasil Permintaan Carian Nama; dan/atau

      2. menamatkan atau menggantung akses serta penggunaan perkhidmatan Pemindahan DuitNow oleh Anda,

      sekiranya Kami, atas budi bicara mutlak Kami, mendapati bahawa perkhidmatan Pemindahan DuitNow digunakan dengan cara yang tidak wajar, mencurigakan, atau berunsur penipuan, termasuk dalam keadaan di mana Permintaan Carian Nama dibuat secara berulang tanpa sebarang transaksi Pemindahan DuitNow yang berjaya.

    2. Anda dinasihatkan untuk menghubungi Kami sekiranya menghadapi sebarang masalah berkaitan.

  5. Pemulihan Dana

    1. Anda mempunyai hak untuk meminta siasatan dan pemulihan dana bagi transaksi Pemindahan DuitNow yang tersilap atau tersalah (seperti yang dinyatakan dalam Klausa 6) serta transaksi Pemindahan DuitNow yang tidak sah atau berunsur penipuan (seperti yang dinyatakan dalam Klausa 7) yang dilakukan dari akaun Anda.

    2. Anda mengakui dan memahami bahawa dana yang dipindahkan mungkin tidak dapat dipulihkan dalam semua keadaan, dan Kami tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerugian yang tidak dapat dipulihkan.

  6. Transaksi Pemindahan DuitNow yang Tersilap atau Salah

    1. Jika Anda telah melakukan transaksi Pemindahan DuitNow secara tersilap atau salah ("Transaksi Tersilap"), Anda boleh membuat permohonan pemulihan dana dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan dari tarikh transaksi tersebut dilakukan. Kami akan bekerjasama dengan pihak bank penerima untuk mengembalikan dana kepada Anda dalam tempoh tujuh (7) Hari Perniagaan, dengan syarat perkara berikut dipenuhi:

      1. Dana tersebut benar-benar telah dikreditkan secara salah ke dalam akaunpenerima; dan

      2. Jika dana telah dikreditkan secara salah, baki dalam akaun penerimamencukupi untuk menampung jumlah pemulihan:

        1. Jika baki mencukupi, dana yang dikreditkan secara salah boleh dipulihkan sepenuhnya; dan

        2. Jika baki tidak mencukupi, hanya sebahagian daripada dana tersebut yang boleh dipulihkan mengikut jumlah yang tersedia dalam akaun penerima.

    2. Bagi permohonan pemulihan dana yang dibuat antara sebelas (11) Hari Perniagaan hingga tujuh (7) bulan dari tarikh Transaksi Tersilap, Kami akan bekerjasama dengan pihak bank penerima untuk mengembalikan dana dalam tempoh yang munasabah, dengan syarat perkara berikut dipenuhi:

      1. Pihak bank penerima berpuas hati bahawa dana telah dikreditkan secara tersilap ke dalam akaun penerima; dan

      2. Pihak bank penerima telah menghantar notifikasi bertulis kepada penerima mengenai permintaan pemulihan dana. Dana yang dikreditkan secara salah akan dipulihkan dengan mendebitkan akaun penerima dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan selepas notifikasi dihantar, kecuali penerima memberikan bukti yang munasabah bahawa beliau berhak terhadap dana tersebut. Jika selepas lima belas (15) Hari Perniagaan penerima gagal membuktikan hak milik dana tersebut, pihak bank penerima akan mendebitkan akaun penerima dan memulangkan dana kepada Anda.

    3. Bagi permohonan pemulihan dana selepas tujuh (7) bulan dari tarikh Transaksi Tersilap, Kami akan bekerjasama dengan pihak bank penerima untuk memulangkan dana dalam tempoh yang munasabah, dengan syarat perkara berikut dipenuhi:

      1. Pihak bank penerima berpuas hati bahawa dana telah dikreditkan secara tersilap ke dalam akaun penerima;

      2. Pihak bank penerima akan mendapatkan persetujuan penerima dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan; dan

      3. Setelah persetujuan diperoleh, pihak bank penerima akan mendebitkan akaun penerima dan memulangkan dana kepada Anda dalam tempoh satu (1) Hari Perniagaan.

  7. Transaksi Pemindahan DuitNow Tanpa Kebenaran atau Berunsur Penipuan

    1. Jika berlaku transaksi Pemindahan DuitNow tanpa kebenaran Anda atau yang berunsur penipuan, Kami akan memulangkan dana kepada Anda setelah menerima laporan daripada Anda, dengan syarat perkara berikut dipenuhi:

      1. Kami akan menjalankan siasatan dan menentukan dalam tempoh empat belas (14) hari kalendar sama ada transaksi tanpa kebenaran atau penipuan tersebut benar-benar berlaku; dan

      2. Jika Kami berpuas hati bahawa transaksi tersebut berlaku tanpa kebenaran dan bukan disebabkan oleh kecuaian Anda, Kami akan memulakan proses pemulihan dengan membatalkan semua pendebitan yang berkaitan daripada akaun Anda.

    2. Sebarang keputusan yang dibuat oleh Kami berkenaan siasatan transaksi tanpa kebenaran atau penipuan adalah muktamad dan konklusif.

  8. Liabiliti dan Tanggung Rugi

    1. Anda mengakui dan bersetuju bahawa, melainkan dilarang oleh undang-undang, Kami dan Pengendali DuitNow tidak akan bertanggungjawab terhadap Anda atau mana-mana pihak ketiga atas sebarang kerugian langsung, tidak langsung, atau berbangkit, termasuk tetapi tidak terhad kepada tuntutan, kos, atau tindakan undang-undang yang timbul akibat daripada:

      1. Kecuaian, salah laku atau pelanggaran mana-mana syarat dalam Terma ini oleh Anda;

      2. Dana dalam akaun Anda tidak mencukupi untuk memproses transaksi Pemindahan DuitNow;

      3. Anda telah melebihi had pemindahan harian yang ditetapkan;

      4. Arahan pemindahan yang diberikan atau dikatakan diberikan oleh Anda;

      5. Transaksi Tersilap yang dilakukan oleh Anda, termasuk pemindahan dana ke DuitNow ID, penerima, atau pihak ketiga yang salah;

      6. Transaksi Pemindahan DuitNow tanpa kebenaran atau berunsur penipuan yang bukan berpunca daripada atau disebabkan oleh Kami;

      7. Penggantungan, penamatan atau pemberhentian perkhidmatan Pemindahan DuitNow; atau

      8. Kegagalan, kelewatan, ralat atau kegagalan penghantaran dana akibat penyelenggaraan sistem, gangguan rangkaian, atau ketidaktersediaan perisian atau perkakasan Kami dan/atau Pengendali DuitNow.

    2. Anda bersetuju untuk memberi ganti rugi dan melindungi Kami, sekutu Kami, serta Pengendali DuitNow daripada sebarang kerugian, kos, atau liabiliti yang timbul akibat daripada sebarang tuntutan, permintaan, atau tindakan undang-undang yang berpunca daripada tindakan atau kecuaian Anda, termasuk sebarang pelanggaran, salah laku, atau perbuatan penipuan.

  9. Umum

    1. Kami berhak untuk menyemak semula, mengubah, meminda, menggantung, atau memodifikasi Terma ini (termasuk penyemakan semula caj bagi penggunaan perkhidmatan Pemindahan DuitNow) pada bila-bila masa dengan memberikan Anda notis bertulis sekurang-kurangnya dua puluh satu (21) hari terlebih dahulu. Pindaan tersebut akan berkuat kuasa mulai tarikh yang dinyatakan dalam notis berkenaan. Notis ini boleh diterbitkan melalui aplikasi mudah alih Kami, laman web (https://rytbank.my) dan/atau mana-mana saluran komunikasi lain yang Kami anggap sesuai. Anda bertanggungjawab untuk mendapatkan maklumat berkaitan notis tersebut, dan dengan meneruskan akses atau penggunaan perkhidmatan Pemindahan DuitNow selepas pemakluman dibuat, Anda dianggap telah bersetuju dan menerima semua perubahan tersebut.

    2. Anda mengakui bahawa Kami boleh menamatkan penggunaan perkhidmatan Pemindahan DuitNow oleh Anda selaras dengan Terma dan Syarat Perbankan Am Kami.

    3. Anda bersetuju untuk memberikan kebenaran kepada Kami, sekutu Kami, penyedia perkhidmatan Kami, serta Pengendali DuitNow untuk mengumpul, menggunakan, dan mendedahkan Data Peribadi Anda (termasuk butiran hubungan) sebagaimana yang diperlukan bagi tujuan perkhidmatan Pemindahan DuitNow, dan selaras dengan Notis Privasi Kami (juga dikenali sebagai Notis kepada Pelanggan berkaitan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010) yang boleh diakses di https://rytbank.my/privacy-notice.

    4. Terma ini ditadbir serta ditafsirkan mengikut undang-undang Malaysia, dan Anda bersetuju untuk tunduk kepada bidang kuasa eksklusif mahkamah di Malaysia bagi sebarang pertikaian yang timbul daripada atau berkaitan dengan Terma ini.

    5. Sekiranya mana-mana peruntukan dalam Terma ini didapati tidak sah atau tidak boleh dikuatkuasakan atas apa jua sebab, sama ada secara keseluruhan atau sebahagian, peruntukan lain dalam Terma ini yang tidak terjejas oleh ketidaksahan atau ketidakbolehkuatkuasaan tersebut akan terus berkuat kuasa sepenuhnya sejauh mana yang dibenarkan oleh undang-undang.



v. Januari 2025

Terma dan Syarat Perbankan/Dompet Digital DuitNow

Tarikh Berkuatkuasa: 1 Januari 2025

Maklumat Penting: Sila baca dan fahami terma dan syarat ini sebelum menggunakan perkhidmatan DuitNow Perbankan Atas Talian/Wallet. Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila hubungi pihak bank untuk penjelasan yang lanjut.

Dalam Terma dan Syarat Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital DuitNow ini ("Terma"),"anda" merujuk kepada pelanggan yang menggunakan perkhidmatan ini dan mempunyai akaun dengan Ryt Bank [YTL Digital Bank Berhad (dahulu dikenali sebagai Sea Capital Services Berhad) (No. Pendaftaran: 202201037182 (1482879-P))] ("Bank") manakala "Kami" merujuk kepada pihak Bank.

Dengan menggunakan perkhidmatan Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital DuitNow, Anda mengakui dan bersetuju untuk menerima Terma ini. Terma ini adalah tambahan kepada terma dan syarat sedia ada yang mengawal penggunaan akaun serta perkhidmatan yang Kami sediakan kepada Anda. Jika anda tidak menerima Terma ini, kami tidak dapat menyediakan perkhidmatan DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital kepada Anda.

  1. Definisi

    1. "Akaun" merujuk kepada akaun E-duit yang ditawarkan oleh penerbit E-duit serta semua jenis akaun perbankan yang disediakan oleh bank, kecuali akaun deposit tetap. Ini termasuk, tetapi tidak terhad kepada, semua jenis akaun deposit konvensional dan/atau Islam, akaun semasa, akaun internet maya, akaun pelaburan Islam, serta semua kemudahan kredit yang dikaitkan dengan kad pembayaran bagi tujuan transaksi.

    2. “Hari Perniagaan” merujuk kepada hari kalendar dari Isnin hingga Jumaat, di mana bank-bank di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur beroperasi untuk urusan perbankan, kecuali pada hari cuti umum atau cuti bank yang diisytiharkan di Kuala Lumpur.

    3. “E-Duit” merujuk kepada instrument pembayaran yang menyimpan dana secara elektronik sebagai pertukaran bagi jumlah yang dibayar kepada penerbit wang elektronik. Ia boleh digunakan sebagai kaedah pembayaran kepada mana-mana pihak selain daripada penerbit E-duit.

    4. “Peniaga” merujuk kepada perniagaan yang berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia, pemilik Tunggal dan perkongsian, agensi Kerajaan, badan berkanun, persatuan, dan entity serupa yang seumpamanya.

    5. “Perbankan Dalam Talian/ Dompet Digital DuitNow” bermaksud perkhidmatan pembayaran dalam talian masa nyata yang membolehkan Pembayar ( sama ada invidu atau korporat) membuat pembayaran dalam talian yang selamat meggunakan akaun Perbankan Mudah Alih/Dalam Talian mereka kepada Peniaga/Peniaga.

    6. “Pemilik dan Pengendali DuitNow Perbankan Dalam Talian/ Dompet Digital” merujuk kepada Payments Network Malaysia Sdn. Bhd.

    7. “Data Peribadi” bermaksud sebarang maklumat berkaitan tranksaksi komersial yang berkaitan secara langsung atau tidak langsung dengan seorang pelanggan, yang dikenali atau boleh dikenali daripada maklumat tersebut yang termasuk, tanpa had, nama pelanggan, alamat, nombor kad pengenalan, nombor pasport, maklumat perbankan, alamat emel dan butiran hubungan.

  2. Pengenalan

    1. Terma-terma ini terpakai dan mengawal penggunaan Anda terhadap perkhidmatan Perbankan Dalam Talian/ Dompet Digital DuitNow yang ditawarkan oleh Kami. Perkhidmatan DuitNow Perbankan Dalam Talian/Wallets membolehkan Anda memulakan arahan pembayaran daripada Akaun Bank yang ditetapkan.

    2. Perkhidmatan Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital DuitNow ditawarkan oleh Ryt Bank, dan oleh itu, Terma-terma ini adalah tambahan kepada dan hendaklah dibaca bersama dengan Terma dan Syarat Perbankan Am Kami serta Terma Penggunaan yang disediakan di https://rytbank.my. Sekiranya terdapat ketidakkonsistenan atau percanggahan, Terma-terma ini akan diutamakan berkenaan dengan perkhidmatan Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital DuitNow.

  3. Servis Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital DuitNow

    1. Jika Anda ingin memulakan arahan pembayaran melalui Perbankakn Dalam Talian/Dompet Digital DuitNow, die laman web dan/atau peranti mudah alih Pedagang,anda mesti terlebih dahulu memilih Akaun yang akan digunakan oleh Kami untuk pemotongan dana bagi pembayaran yang dibuat melalui Perbankan Dalam Talian/ Dompet Digital DuitNow. Aplikasi perbankan mudah alih Kami juga membolehkan Anda untuk memulakan arahan pembayaran di laman web Pedagang dan/atau pada peranti mudah alih.

    2. Anda bertanggungjawab untuk memastikan bahawa jumlah transaksi yang dimasukkan atau dipaparkan pada skrin aplikasi perbankan mudah alih Anda adalah betul sebelum mengesahkan transaksi tersebut. Jumlah transaksi yang dipaparkan melalui Pedagang akan dianggap oleh Kami sebagai betul setelah Pengesahan transaksi oleh Anda. Bank tidak mempunyai sebarang kewajipan untuk mengesahkan bahawa jumlah yang dibayar oleh Anda sepadan dengan jumlah yang ditetapkan oleh Pedagang.

    3. Kami akan memaklumkam kepada Anda mengenai status setiap transaksi Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital DuitNow yang Berjaya, gagal atau ditolak melalui salah satu saluran komunikasi kami yang tersedia iaitu notifikasi, emel atau  Perkhidmatan Mesej Pendek SMS.

    4. Anda mengakui dan bersetuuju bahawa Kami tidak mempunyai kewajipan dan tidak akan dikenhadaki untuk  mengambil sebarang langkah untuk mengesahkan atau mencari sebarang pengesahan lain daripada mana-mana pihak sama ada Pedagang tersebut adalah pihak yang dimaksudkan untuk menerima dana, dan Kami tidak akan bertanggungjawab untuk memindahkan dana kepada Pedagang atau penerima tersebut walaupun orang tersebut bukan penerima yang dimaksudkan.

    5. Berdasarkan Klausa 3.4 di atas, Anda bersetuju bahawa setelah transaksi Perbankan Dalam Talain/Dompet Digital DuitNow berjaua dilaksanakan, ia akan dianggap tidak boleh dibatalkan dan Anda tidak akan dapat membatalkan, menarik balik atau melakukan sebarang perubahan pada transaksi Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital DuitNOw yang berjaya tersebut.

  4. Pemulihan Dana

    1. Anda mempunyai hak berkaitan dengan penyiasatan dan pemulihan transaksi Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital DuitNow yang salah satu atau tersilap (seperti yang dinyatakan dalam Klausa 5) dan transaksi Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital DuitNow yang tidak sah atau penipuan (seperti yang dinyatakan dalam Klausa 6) yang dibuat dari Akaun Anda.

    2. Anda mengakui dan memahami bahawa dana mungkin tidak sentiasa dapat dipulihkan. Kami tidak akan bertanggungjawab dalam apa jua keadaan terhadap sebarang kerugian yang tidak dapat dipulihkan.

  5. Transaksi DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital yang Salah atau Tersilap

    1. Sekiranya anda telah melakukan transaksi Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital DuitNow yang salah ("Transaksi Salah"), anda boleh mengemukakan permohonan untuk pemulihan dana dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan dari tarikh transaksi tersebut. Kami akan bekerjasama dengan bank atau penyedia E-Duit peniaga yang terlibat bagi memulangkan dana tersebut kepada anda dalam tempoh tujuh (7) Hari Perniagaan, tertakluk kepada syarat berikut:

      1. Dana tersebut telah dikreditkan secara salah ke dalam Akaun Peniaga yang terlibat; dan

      2. Jika dana telah dikreditkan secara salah, pemulihan dana bergantung kepada baki dalam Akaun Peniaga yang terlibat:

        1. Jika baki mencukupi untuk menampung jumlah pemulihan, dana yang dikreditkan secara salah boleh dipulihkan; dan

        2. Jika baki tidak mencukupi, dana yang dikreditkan secara salah mungkin tidak dapat dipulihkan sepenuhnya.

    2. Bagi permintaan pemulihan dana yang dibuat antara sebelas (11) Hari Perniagaan hingga tujuh (7) bulan dari tarikh Transaksi Salah, Kami akan bekerjasama dengan bank atau penyedia E-Duit peniaga yang terlibat untuk memulangkan dana tersebut dalam tempoh yang munasabah, tertakluk kepada syarat berikut:

      1. Bank atau penyedia E-Duit peniaga yang terlibat berpuas hati sepenuhnya bahawa dana tersebut telah dikreditkan secara salah ke dalam Akaun Peniaga yang terlibat; dan

      2. Bank atau penerbit E-Duit peniaga yang terlibat telah mengeluarkan notifikasi bertulis kepada peniaga tersebut mengenai permintaan pemulihan dana. Dana yang dikreditkan secara salah akan dipulihkan melalui pendebitan Akaun Peniaga yang terlibat dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan selepas notifikasi dikeluarkan, kecuali peniaga tersebut mengemukakan bukti yang munasabah bahawa mereka berhak terhadap dana tersebut. Jika selepas lima belas (15) Hari Perniagaan peniaga gagal membuktikan haknya terhadap dana tersebut, bank atau penerbit E-Duit peniaga yang terlibat akan mendebit Akaun Peniaga dan memulangkan dana tersebut kepada Anda.

    3. Bagi permintaan pemulihan dana yang dibuat selepas tujuh (7) bulan dari tarikh Transaksi Salah, kami akan bekerjasama dengan bank atau penyedia perkhidmatan pembayaran peniaga yang terlibat untuk memulangkan dana tersebut dalam tempoh yang munasabah, tertakluk kepada syarat berikut:

      1. Bank atau penyedia perkhidmatan pembayaran peniaga yang terlibat berpuas hati sepenuhnya bahawa dana telah dikreditkan secara salah kepada penerima yang terlibat;

      2. Bank atau penyedia perkhidmatan pembayaran peniaga yang terlibat hendaklah mendapatkan keputusan daripada peniaga sama ada untuk memberikan persetujuan dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan; dan

      3. Setelah persetujuan diperoleh, bank atau penyedia perkhidmatan pembayaran peniaga yang terlibat hendaklah mendebit Akaun Peniaga dan memindahkan dana kembali kepada anda dalam tempoh satu (1) Hari Perniagaan.

  6. Transaksi DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital yang Tidak Dibenarkan atau Bersifat Penipuan

    1. Bagi transaksi Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital DuitNow yang tidak mendapat kebenaran anda atau bersifat penipuan, kami akan memulangkan semula dana kepada anda setelah menerima laporan daripada anda yang mendakwa berlakunya transaksi tidak dibenarkan atau bersifat penipuan, tertakluk kepada syarat berikut:

      1. Kami akan menjalankan siasatan dan menentukan dalam tempoh empat belas (14) hari kalendar sama ada transaksi tidak dibenarkan atau bersifat penipuan tersebut benar-benar berlaku; dan

      2. Jika kami berpuas hati bahawa arahan pembayaran yang tidak dibenarkan atau bersifat penipuan tersebut memang berlaku dan bukan disebabkan oleh kecuaian anda, Kami akan memulakan proses pembatalan di mana semua pendebitan yang direkodkan dalam Akaun anda akibat transaksi tersebut akan dipulihkan.

    2. Sebarang pengesahan atau keputusan yang dibuat oleh Kami hasil daripada siasatan terhadap transaksi yang didakwa tidak dibenarkan atau bersifat penipuan adalah muktamad dan tidak boleh dipertikaikan.

  7. Tanggungjawab dan Perlindungan Liabiliti

    1. Anda mengakui dan bersetuju bahawa, kecuali jika dilarang secara nyata oleh undang-undang yang berkuat kuasa, kami serta pemilik dan pengendali DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital tidak akan bertanggungjawab terhadap anda atau mana-mana pihak ketiga bagi sebarang kerugian langsung, tidak langsung atau berbangkit, liabiliti, kos, kerosakan, tuntutan, tindakan undang-undang atau prosiding dalam apa jua bentuk yang timbul berkaitan dengan perkhidmatan DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital yang ditawarkan oleh kami akibat daripada:

      1. Kecuaian, salah laku atau pelanggaran mana-mana terma ini oleh anda;

      2. Dana dalam Akaun anda tidak mencukupi untuk kami memproses transaksi DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital;

      3. Anda telah melebihi had pemindahan harian yang ditetapkan;

      4. Sebarang arahan pembayaran yang diberikan atau didakwa diberikan oleh anda;

      5. Sebarang transaksi tersilap yang dilakukan oleh anda, termasuk pemindahan dana ke peniaga atau pihak ketiga yang salah;

      6. Sebarang transaksi DuitNow yang tidak dibenarkan atau bersifat penipuan yang bukan berpunca daripada kami atau tidak boleh dikaitkan dengan kami;

      7. Penggantungan, penamatan atau pemberhentian perkhidmatan DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital; atau

      8. Sebarang kegagalan, kelewatan, ralat atau ketidakupayaan untuk memindahkan dana akibat penyelenggaraan sistem, gangguan atau ketidaktersediaan rangkaian, perisian atau perkakasan kami dan/atau pengendali DuitNow.

    2. Anda bersetuju untuk menanggung rugi serta melindungi kami, syarikat bersekutu kami dan pemilik serta pengendali DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital daripada sebarang kerugian, kos, kerosakan atau liabiliti dalam apa jua bentuk yang timbul akibat sebarang tuntutan, permintaan atau tindakan undang-undang terhadap kami, syarikat bersekutu kami, serta pemilik dan pengendali DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital yang berpunca daripada tindakan atau kecuaian anda (termasuk sebarang pelanggaran, salah laku sengaja, kecuaian atau perbuatan penipuan).

  8. Umum

    1. Kami berhak untuk menyemak semula, mengubah, meminda, menggantung atau mengubah suai Terma ini (termasuk perubahan terhadap caj bagi penggunaan perkhidmatan DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital) pada bila-bila masa dengan memberikan notis bertulis sekurang-kurangnya dua puluh satu (21) hari kepada anda. Sebarang pindaan akan berkuat kuasa pada tarikh yang dinyatakan dalam notis tersebut. Notis tersebut boleh diterbitkan melalui aplikasi perbankan mudah alih kami, laman sesawang (https://rytbank.my) dan/atau melalui mana-mana saluran komunikasi lain yang kami anggap sesuai. Anda bertanggungjawab untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai perubahan tersebut, dan dengan meneruskan akses atau penggunaan perkhidmatan DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital selepas notis tersebut diberikan, anda dianggap telah bersetuju dan menerima semua perubahan tersebut.

    2. Anda mengakui bahawa kami berhak untuk menamatkan penggunaan perkhidmatan DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital oleh anda mengikut Terma dan Syarat Perbankan Am kami.

    3. Anda memberikan persetujuan kepada kami, syarikat bersekutu kami, penyedia perkhidmatan kami serta pemilik dan pengendali DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital untuk mengumpul, menggunakan dan mendedahkan Data Peribadi anda (termasuk maklumat hubungan) sebagaimana yang diperlukan untuk tujuan perkhidmatan DuitNow Perbankan Dalam Talian/Dompet Digital, selaras dengan Notis Privasi kami (juga dikenali sebagai Notis kepada Pelanggan berkaitan dengan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010) yang boleh diakses di https://rytbank.my/privacy-notice.

    4. Terma ini ditadbir dan ditafsirkan mengikut undang-undang Malaysia, dan anda bersetuju untuk tertakluk kepada bidang kuasa eksklusif mahkamah di Malaysia bagi sebarang pertikaian yang timbul daripada atau berkaitan dengan Terma ini.

    5. Jika mana-mana peruntukan dalam Terma ini didapati tidak sah atau tidak boleh dikuatkuasakan, sama ada secara keseluruhan atau sebahagian, peruntukan lain dalam Terma ini yang tidak terjejas oleh ketidaksahan atau ketidakbolehgunaan tersebut akan kekal berkuat kuasa sepenuhnya sejauh mana yang dibenarkan oleh undang-undang.



v. January 2025

Terma dan Syarat DuitNow QR

Effective Date:  1 January 2025

Penting: Sila baca dan fahami terma dan syarat ini sebelum menggunakan perkhidmatan DuitNow QR. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila hubungi pihak Bank untuk mendapatkan penjelasan.

Dalam Terma dan Syarat DuitNow QR ini (“Terma”), rujukan kepada “Anda”, “kepunyaan Anda” dan “milik Anda” merujuk kepada pelanggan yang menggunakan perkhidmatan DuitNow QR serta mempunyai akaun dengan Ryt Bank [iaitu YTL Digital Bank Berhad (dahulu dikenali sebagai Sea Capital Services Berhad) (No. Pendaftaran: 202201037182 (1482879-P))] (“Bank”). Manakala, rujukan kepada “Kami”, “kepunyaan Kami” dan “milik Kami” merujuk kepada pihak Bank.

Dengan menggunakan perkhidmatan DuitNow QR, anda mengakui dan bersetuju bahawa anda menerima Terma ini, yang merupakan tambahan kepada terma dan syarat sedia ada yang mengawal penggunaan akaun dan perkhidmatan yang disediakan oleh kami kepada anda. Sekiranya anda tidak bersetuju dengan Terma ini, Kami tidak dapat menyediakan perkhidmatan DuitNow QR kepada anda.

  1. Definisi

    1. Akaun merujuk kepada akaun nilai simpanan yang ditawarkan oleh penerbit nilai simpanan serta semua jenis akaun deposit yang ditawarkan oleh bank, kecuali akaun deposit tetap. Ini termasuk, tetapi tidak terhad kepada, semua jenis akaun simpanan konvensional dan/atau Islam, akaun semasa, akaun pelaburan, akaun internet maya, dan/atau talian kredit yang dikaitkan dengan kad pembayaran.

    2. Hari Perniagaan merujuk kepada mana-mana hari dalam kalendar dari Isnin hingga Jumaat, di mana bank di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur beroperasi untuk urusan perbankan, kecuali hari cuti umum atau cuti bank di Kuala Lumpur.

    3. Kod QR Dinamik merujuk kepada Kod QR yang dijana secara atas permintaan dan kebiasaannya mempunyai tempoh luput. Kod QR Dinamik lazimnya memerlukan Pedagang atau Penerima untuk memasukkan jumlah pembayaran atau pemindahan kredit.

    4. Nilai Simpanan merujuk kepada instrumen pembayaran yang menyimpan dana secara elektronik sebagai pertukaran bagi dana yang dibayar kepada penerbit nilai simpanan dan boleh digunakan sebagai kaedah pembayaran kepada mana-mana pihak selain daripada penerbit nilai simpanan.

    5. Pedagang merujuk kepada individu, perniagaan termasuk pemilik tunggal, perkongsian, syarikat yang berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia, agensi kerajaan, badan berkanun, persatuan, serta entiti sah lain yang serupa.

    6. DuitNow QR merujuk kepada perkhidmatan yang membolehkan pembayaran atau pemindahan kredit di seluruh industri dengan mengimbas Kod QR yang mematuhi Piawaian Kod QR Nasional DuitNow.

    7. Pengendali DuitNow QR merujuk kepada Payments Network Malaysia Sdn Bhd (No. Pendaftaran: 200801035403 (836743-D)).

    8. Kod QR merujuk kepada kod bar dua dimensi yang boleh diimbas menggunakan kamera telefon pintar atau peranti mudah alih yang dilengkapi dengan pembaca Kod QR.

    9. Penerima merujuk kepada individu yang menerima dana melalui perkhidmatan DuitNow QR.

    10. Kod QR Statik merujuk kepada Kod QR yang telah dijana terlebih dahulu untuk dipaparkan dan kebiasaannya tidak mempunyai tempoh luput. Kod QR Statik lazimnya memerlukan individu untuk memasukkan jumlah pembayaran atau pemindahan kredit.

    11. Data Peribadi merujuk kepada sebarang maklumat berkaitan transaksi komersial yang secara langsung atau tidak langsung mengenal pasti pelanggan, termasuk tetapi tidak terhad kepada, nama pelanggan, alamat, nombor kad pengenalan, nombor pasport, maklumat perbankan, alamat e-mel dan butiran hubungan.

  2. Introduction

    1. Terma ini terpakai untuk dan mengawal penggunaan perkhidmatan DuitNow QR yang ditawarkan oleh Kami. Perkhidmatan DuitNow QR membolehkan Anda memindahkan dana daripada Akaun Bank pilihan Anda ke Akaun Pedagang atau Penerima dengan mengimbas Kod QR Pedagang atau Penerima tersebut. Perkhidmatan ini juga membolehkan Anda memindahkan dana kepada Pedagang dengan menjana Kod QR Pembayar untuk diimbas oleh Pedagang.

    2. Perkhidmatan DuitNow QR yang ditawarkan oleh Kami merupakan sebahagian daripada perkhidmatan perbankan elektronik, dan oleh itu, Terma ini adalah tambahan serta hendaklah dibaca bersama dengan Terma dan Syarat Perbankan Am serta Terma Penggunaan yang boleh didapati di https://rytbank.my. Sekiranya terdapat sebarang percanggahan atau ketidaksejajaran, Terma ini akan mengatasi mana-mana terma lain berkaitan dengan perkhidmatan DuitNow QR.

  3. Perkhidmatan DuitNow QR

    1. Jika Anda ingin menghantar dana melalui DuitNow QR, Anda mesti terlebih dahulu memilih Akaun yang akan digunakan oleh Kami bagi tujuan pemotongan dana untuk transaksi yang dilakukan melalui DuitNow QR. Aplikasi mudah alih Kami membolehkan Anda membuat pembayaran secara tolak dengan mengimbas Kod QR Statik atau Kod QR Dinamik yang dipaparkan oleh Pedagang atau Penerima, atau membuat pembayaran secara tarik dengan menjana Kod QR Dinamik pada peranti mudah alih untuk diimbas oleh Pedagang.

    2. Anda bertanggungjawab untuk memastikan jumlah transaksi yang dimasukkan atau dipaparkan pada skrin aplikasi mudah alih Anda adalah betul sebelum mengesahkan transaksi. Jumlah transaksi yang dipaparkan melalui Kod QR Pedagang atau Penerima akan dianggap betul oleh Kami setelah Anda mengesahkan transaksi tersebut. Bank tidak mempunyai sebarang kewajipan untuk mengesahkan sama ada jumlah yang dibayar oleh Anda sepadan dengan jumlah yang diminta oleh Pedagang atau Penerima.

    3. Kami akan memaklumkan kepada Anda mengenai status setiap transaksi DuitNow QR yang berjaya, gagal atau ditolak melalui mana-mana saluran komunikasi yang tersedia, termasuk notifikasi aplikasi, e-mel atau Khidmat Pesanan Ringkas (SMS).

    4. Anda mengakui dan bersetuju bahawa Kami tidak mempunyai tanggungjawab untuk mengesahkan atau mendapatkan pengesahan lain daripada mana-mana pihak sama ada Pedagang atau Penerima adalah pihak yang sepatutnya menerima dana. Kami juga tidak akan bertanggungjawab sekiranya dana dipindahkan kepada Pedagang atau Penerima yang bukan penerima sebenar yang Anda maksudkan.

    5. Selaras dengan Klausa 3.4 di atas, Anda bersetuju bahawa sebaik sahaja sesuatu transaksi DuitNow QR berjaya dilakukan, transaksi tersebut dianggap muktamad dan tidak boleh dibatalkan, dihentikan, dipanggil semula atau diubah dalam apa jua cara.

  4. Pemulihan Dana

    1. Anda mempunyai hak berkenaan siasatan dan pemulihan transaksi DuitNow QR yang tersilap atau tersalah (seperti dinyatakan dalam Klausa 5) serta transaksi DuitNow QR yang tidak dibenarkan atau bersifat penipuan (seperti dinyatakan dalam Klausa 6) yang dilakukan daripada Akaun Anda.

    2. Anda mengakui dan memahami bahawa dana mungkin tidak dapat dipulihkan dalam semua keadaan, dan Kami tidak akan bertanggungjawab dalam apa jua cara terhadap sebarang kerugian yang tidak dapat dipulihkan.

  5. Transaksi DuitNow QR yang Tersilap atau Tersalah

    1. Jika Anda telah melakukan transaksi DuitNow QR yang tersilap atau tersalah (“Transaksi Tersilap”), Anda boleh mengemukakan permintaan untuk pemulihan dana dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan dari tarikh transaksi tersebut dibuat. Kami akan bekerjasama dengan bank atau penyedia perkhidmatan pihak ketiga bagi Pedagang atau Penerima yang terlibat untuk memulangkan dana tersebut kepada Anda dalam tempoh tujuh (7) Hari Perniagaan dengan syarat perkara berikut dipenuhi:

      1. Dana telah dikreditkan secara salah ke dalam Akaun Pedagang atau Penerima yang terjejas; dan

      2. Sekiranya dana telah dikreditkan secara salah, baki dalam Akaun Pedagang atau Penerima yang terjejas adalah mencukupi untuk menampung jumlah pemulihan dana:

        1. Jika baki mencukupi, dana yang dikreditkan secara tersilap boleh dipulihkan sepenuhnya; dan

        2. Jika baki tidak mencukupi, dana yang dikreditkan secara tersilap mungkin tidak dapat dipulihkan sepenuhnya, dan bank atau penyedia perkhidmatan pihak ketiga bagi Penerima mungkin hanya dapat memulangkan sebahagian dana yang boleh dipulihkan kepada Anda.

    2. Bagi permintaan pemulihan dana yang dibuat antara sebelas (11) Hari Perniagaan hingga tujuh (7) bulan dari tarikh Transaksi Tersilap dibuat, Kami akan bekerjasama dengan bank atau penyedia perkhidmatan pihak ketiga bagi Penerima untuk memulangkan dana tersebut kepada Anda dalam tempoh yang munasabah dengan syarat perkara berikut dipenuhi:

      1. Bank atau penyedia perkhidmatan pihak ketiga bagi Pedagang atau Penerima yang terjejas berpuas hati bahawa dana telah dikreditkan secara tersilap kepada Pedagang atau Penerima tersebut; dan

      2. Bank atau penyedia perkhidmatan pihak ketiga bagi Pedagang atau Penerima yang terjejas telah mengeluarkan notifikasi secara bertulis kepada Pedagang atau Penerima berhubung permintaan pemulihan dana, di mana dana yang dikreditkan secara tersilap akan dipulihkan dengan mendebitkan Akaun Pedagang atau Penerima dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan dari tarikh notifikasi kecuali Pedagang atau Penerima yang terjejas memberikan bukti kukuh bahawa mereka berhak ke atas dana tersebut. Selepas lima belas (15) Hari Perniagaan, jika Pedagang atau Penerima yang terjejas gagal membuktikan hak mereka terhadap dana tersebut, bank atau penyedia perkhidmatan pihak ketiga bagi Penerima hendaklah mendebit Akaun Pedagang atau Penerima yang terjejas dan memulangkan dana tersebut kepada Anda.

    3. Bagi permintaan pemulihan dana selepas tujuh (7) bulan dari tarikh Transaksi Tersilap dibuat, Kami akan bekerjasama dengan bank atau penyedia perkhidmatan pihak ketiga bagi Penerima untuk memulangkan dana tersebut kepada Anda dalam tempoh yang munasabah dengan syarat perkara berikut dipenuhi:

      1. Bank atau penyedia perkhidmatan pihak ketiga bagi Pedagang atau Penerima yang terjejas berpuas hati bahawa dana telah dikreditkan secara tersilap kepada Pedagang atau Penerima tersebut;

      2. Bank atau penyedia perkhidmatan pihak ketiga bagi Pedagang atau Penerima yang terjejas hendaklah mendapatkan keputusan daripada Pedagang atau Penerima yang terjejas sama ada mereka bersetuju untuk memberikan kebenaran bagi mendebit Akaun mereka dalam tempoh sepuluh (10) Hari Perniagaan; dan

      3. Setelah kebenaran diperoleh, bank atau penyedia perkhidmatan pihak ketiga bagi Pedagang atau Penerima yang terjejas hendaklah mendebit Akaun Pedagang atau Penerima yang terjejas dan memulangkan dana tersebut kepada Anda dalam tempoh satu (1) Hari Perniagaan.

  6. Transaksi DuitNow QR Tidak Dibenarkan atau Bersifat Penipuan

    1. Bagi transaksi DuitNow QR yang tidak dibenarkan oleh Anda atau yang bersifat penipuan, Kami akan, setelah menerima laporan daripada Anda yang mendakwa bahawa transaksi DuitNow QR tidak dibenarkan atau bersifat penipuan telah berlaku, memulangkan dana kepada Anda dengan syarat perkara berikut dipenuhi:

      1. Kami akan menjalankan siasatan dan menentukan dalam tempoh empat belas (14) hari kalendar sama ada pembayaran tidak dibenarkan atau bersifat penipuan tersebut benar-benar berlaku; dan

      2. Jika Kami berpuas hati bahawa arahan pembayaran yang tidak dibenarkan atau bersifat penipuan memang berlaku dan bukan disebabkan oleh tindakan Anda sendiri, Kami akan memulakan proses pembatalan transaksi di mana semua jumlah yang didebitkan ke Akaun Anda akibat arahan pembayaran yang tidak dibenarkan atau bersifat penipuan tersebut akan dipulihkan.

    2. Sebarang penentuan atau keputusan yang dibuat oleh Kami berdasarkan siasatan terhadap mana-mana transaksi pembayaran yang didakwa sebagai tidak dibenarkan atau bersifat penipuan adalah muktamad dan tidak boleh dipertikaikan.

  7. Tanggungjawab dan Ganti Rugi

    1. Anda mengakui dan bersetuju bahawa, melainkan dilarang secara jelas oleh undang-undang mandatori, Kami dan Pengendali DuitNow QR tidak akan bertanggungjawab terhadap Anda atau mana-mana pihak ketiga atas sebarang kerugian langsung, tidak langsung atau berbangkit, liabiliti, kos, kerosakan, tuntutan, tindakan atau prosiding dalam apa jua bentuk berhubung dengan perkhidmatan DuitNow QR yang ditawarkan oleh Kami yang timbul daripada:

      1. Kelalaian, salah laku atau pelanggaran mana-mana Terma ini oleh Anda;

      2. Dana dalam Akaun Anda tidak mencukupi untuk Kami memproses transaksi DuitNow QR;

      3. Anda telah melebihi had pemindahan harian yang ditetapkan;

      4. Sebarang arahan pembayaran yang diberikan atau yang dikatakan diberikan oleh Anda;

      5. Sebarang Transaksi Tersilap oleh Anda, termasuk pemindahan dana kepada Pedagang, Penerima atau pihak ketiga yang salah;

      6. Penggantungan, penamatan atau pemberhentian perkhidmatan DuitNow QR; atau

      7. Sebarang kegagalan, kelewatan, ralat atau ketidaktransmisian dana akibat penyelenggaraan sistem, gangguan teknikal, kegagalan rangkaian, perisian atau perkakasan Kami dan/atau Pengendali DuitNow QR.

    2. Anda bersetuju untuk menanggung rugi dan melindungi Kami, syarikat bersekutu Kami, serta Pengendali DuitNow QR daripada sebarang kerugian, kos, kerosakan atau liabiliti dalam apa jua bentuk yang dialami akibat sebarang tuntutan, permintaan atau tindakan undang-undang yang dibawa terhadap Kami, syarikat bersekutu Kami, dan Pengendali DuitNow QR yang berpunca daripada tindakan atau keengganan Anda sendiri (termasuk sebarang pelanggaran, salah laku sengaja, kecuaian dan/atau tindakan bersifat penipuan).

  8. Umum

    1. Kami berhak untuk menyemak semula, mengubah, meminda, menggantung atau mengubahsuai Terma ini (termasuk menyemak semula caj bagi penggunaan perkhidmatan DuitNow QR) pada bila-bila masa dengan memberikan notis bertulis kepada Anda sekurang-kurangnya dua puluh satu (21) hari terlebih dahulu. Sebarang pindaan akan berkuat kuasa pada tarikh yang dinyatakan dalam notis tersebut. Notis ini boleh diterbitkan melalui aplikasi mudah alih Kami, laman sesawang (https://rytbank.my) dan/atau melalui mana-mana saluran komunikasi lain yang Kami anggap sesuai. Anda bertanggungjawab untuk mendapatkan maklumat berkaitan notis tersebut, dan dengan meneruskan akses atau penggunaan perkhidmatan DuitNow QR selepas pemberitahuan tersebut, Anda dianggap telah bersetuju dan menerima semua perubahan yang dibuat.

    2. Anda mengakui bahawa Kami boleh menamatkan penggunaan perkhidmatan DuitNow QR oleh Anda selaras dengan Terma dan Syarat Perbankan Am Kami.

    3. Anda memberikan kebenaran kepada Kami, syarikat bersekutu Kami, penyedia perkhidmatan Kami dan Pengendali DuitNow QR untuk mengumpul, menggunakan dan mendedahkan Data Peribadi Anda (termasuk maklumat hubungan) sebagaimana yang diperlukan bagi tujuan perkhidmatan DuitNow QR, serta mengikut Notis Privasi Kami (juga dikenali sebagai Notis kepada Pelanggan berhubung dengan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010) yang boleh didapati di https://rytbank.my/privacy-notice.

    4. Terma ini ditadbir dan ditafsirkan mengikut undang-undang Malaysia, dan Anda bersetuju untuk tunduk kepada bidang kuasa eksklusif mahkamah Malaysia bagi sebarang pertikaian yang timbul daripada atau berkaitan dengan Terma ini.

    5. Sekiranya mana-mana peruntukan dalam Terma ini didapati tidak sah atau tidak boleh dikuatkuasakan atas apa jua sebab, sama ada secara keseluruhan atau sebahagian, peruntukan lain dalam Terma ini yang tidak terjejas oleh ketidaksahan atau ketidakbolehkuatkuasaan tersebut akan kekal berkuat kuasa sepenuhnya sejauh mana yang dibenarkan oleh undang-undang.



v. Januari 2025

Terma Dan SyaratYang Mengawal Pangkalan Data Alamat Nasional (NAD)

Tarikh Berkuat Kuasa: 1 Januari 2025

Penting: Sila baca dan fahami terma dan syarat ini sebelum menggunakan Pangkalan Data Alamat Nasional dan perkhidmatan Pemindahan DuitNow. Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, sila jelaskan dengan Bank.

Dalam terma dan syarat ini yang mengawal Pangkalan Data Alamat Nasional (“Terma”), rujukan kepada “Anda”, “Anda” dan “Milik Anda” merujuk kepada pelanggan Ryt Bank [iaitu YTL Digital Bank Berhad (dahulunya dikenali sebagai Sea Capital Services Berhad] (Nombor Pendaftaran: 202201037182 (1482879-P))] (“Bank”) yang menggunakan Pangkalan Data Alamat Nasional (atau “NAD”) seperti yang ditakrifkan di sini dan rujukan kepada “Kami”, “Kami” dan “Milik Kami” merujuk kepada Bank.

Dengan menggunakan perkhidmatan Pemindahan DuitNow, Anda mengakui bahawa Anda menerima Terma ini dan bahawa Terma ini adalah tambahan kepada terma dan syarat sedia ada yang mengawal penggunaan akaun dan perkhidmatan yang disediakan oleh Kami kepada Anda. Kami tidak dapat menyediakan perkhidmatan Pemindahan DuitNow dan perkhidmatan NAD kepada Anda jika Anda tidak menerima Terma ini.

  1. Definisi

    “Akaun” bermaksud akaun E-money yang ditawarkan oleh pengeluar e-money dan semua jenis akaun deposit yang ditawarkan oleh bank, kecuali akaun deposit tetap. Ini termasuk, tetapi tidak terhad kepada, semua jenis akaun simpanan konvensional dan/atau Islam, akaun semasa, akaun pelaburan, akaun internet maya.

    “ID Bersama” bermaksud pengenalan unik bagi pelanggan yang menghubungkan semua DuitNow ID yang didaftarkan oleh pelanggan tersebut seperti nombor kad pengenalan negara pelanggan (“NRIC”), nombor tentera atau nombor polis, atau bagi bukan warganegara Malaysia, nombor pasport.

    “DuitNow ID” bermaksud pengenalan bagi pemegang akaun seperti nombor telefon bimbit, NRIC, nombor pasport, nombor tentera atau nombor polis (bagi individu) atau nombor pendaftaran perniagaan (bagi pelanggan korporat) atau mana-mana pengenalan lain yang mungkin diperkenalkan oleh Pengendali NAD dari semasa ke semasa.

    “Pemindahan DuitNow” bermaksud perkhidmatan yang membolehkan pelanggan memulakan dan menerima pemindahan kredit segera menggunakan nombor akaun atau DuitNow ID penerima.

    “Terma dan Syarat Pemindahan DuitNow” bermaksud terma dan syarat yang mengawal perkhidmatan Pemindahan DuitNow seperti yang dilanggan oleh Anda untuk menggunakan perkhidmatan Pemindahan DuitNow yang ditawarkan oleh Kami.

    “Akaun e-money” bermaksud alat pembayaran yang menyimpan dana secara elektronik sebagai pertukaran kepada dana yang dibayar kepada pengeluar e-money dan boleh digunakan sebagai kaedah pembayaran kepada orang selain pengeluar e-money.

    “Kerosakan Perisian” bermaksud virus komputer, pepijat atau perisian berbahaya lain, kod, ejen, program atau makro, dan/atau skim phishing atau rekayasa sosial yang menggunakan perisian komputer atau telekomunikasi untuk memperoleh data peribadi atau maklumat peribadi lain untuk tujuan jahat atau penipuan.

    “Pangkalan Data Alamat Nasional” atau “NAD” bermaksud repositori alamat pusat yang ditubuhkan oleh Pengendali NAD yang menghubungkan akaun bank atau e-money kepada DuitNow ID penerima dan memudahkan pembayaran dibuat kepada penerima dengan merujuk DuitNow ID penerima.

    “Pencarian Nama NAD” bermaksud perkhidmatan yang memaparkan nama pemilik yang telah mendaftar DuitNow ID mereka dalam NAD.

    “Pengendali NAD” bermaksud Payments Network Malaysia Sdn Bhd (Nombor Pendaftaran: 200801035403 (836743-D)).

    “Data Peribadi” bermaksud mana-mana maklumat yang berkaitan dengan transaksi komersial yang secara langsung atau tidak langsung berkaitan dengan seorang pelanggan yang boleh dikenalpasti dari maklumat tersebut yang termasuk, tetapi tidak terhad kepada, nama pelanggan, alamat, nombor kad pengenalan, nombor pasport, maklumat perbankan, alamat emel dan butiran hubungan.

  2. Pengenalan

    1. Terma ini mengawal penggunaan NAD Anda berhubung dengan perkhidmatan Pemindahan DuitNow, dan hendaklah dibaca bersama dengan Terma dan Syarat Perbankan Am Kami, Terma dan Syarat Pemindahan DuitNow dan Terma Penggunaan Kami yang tersedia di https://rytbank.my. Jika berlaku ketidaksesuaian atau percanggahan, Terma tersebut akan mengatasi berkenaan dengan perkhidmatan NAD.

  3. Perkhidmatan NAD

    1. Perkhidmatan NAD membolehkan Anda menghubungkan Akaun yang Anda ada dengan Kami kepada DuitNow ID Anda.

    2. Dengan menghubungkan DuitNow ID Anda kepada Akaun Anda, Anda mempunyai pilihan untuk menerima dana masuk melalui DuitNow atau perkhidmatan pembayaran lain yang menggunakan DuitNow ID Anda.

    3. Apabila Anda mendaftar DuitNow ID Anda dalam NAD, Anda juga akan memberikan Kami ID Bersama Anda yang akan dihubungkan dengan Akaun Anda dan DuitNow ID yang telah didaftarkan. ID Bersama Anda akan digunakan oleh bank-bank yang mengambil bahagian dalam NAD untuk mengenal pasti Anda, sebagai sebahagian daripada memudahkan perkhidmatan Pemindahan DuitNow.

    4. Anda boleh menghubungkan lebih daripada satu DuitNow ID Anda kepada Akaun yang sama. Sebagai contoh, Anda boleh menghubungkan kedua-dua NRIC dan nombor telefon bimbit Anda (sebagai DuitNow ID Anda) kepada Akaun yang sama. Walau bagaimanapun, Anda tidak boleh menghubungkan DuitNow ID tertentu kepada banyak Akaun.

  4. Pindaan dan Pembatalan Pendaftaran DuitNow ID Anda

    1. Anda boleh mengemas kini atau menukar DuitNow ID yang dihubungkan dengan Akaun Anda melalui saluran yang disediakan kepada Anda. Kami memerlukan tempoh pemberitahuan yang munasabah untuk melaksanakan perubahan atau kemas kini tersebut.

    2. Anda faham dan bersetuju bahawa DuitNow ID Anda yang dihubungkan dengan Akaun Anda boleh dibatalkan oleh Anda atau oleh Kami, atas sebab-sebab berikut:

      1. Anda ingin memindahkan DuitNow ID sedia ada Anda ke Akaun lain di bank/e-money issuer yang lain;

      2. Anda telah menukar/mengemas kini DuitNow ID Anda;

      3. Anda telah menutup Akaun yang dihubungkan dengan DuitNow ID Anda;

      4. nombor telefon bimbit yang Anda berikan kepada Kami sebagai DuitNow ID Anda telah dihentikan dan dikitar semula untuk digunakan oleh orang lain;

      5. selepas tempoh ketidakaktifan; atau

      6. selepas siasatan, Kami mendapati dan/atau mengesyaki bahawa Anda atau DuitNow ID Anda terlibat atau digunakan untuk aktiviti haram dan/atau penipuan.

    3. Apabila DuitNow ID Anda dibatalkan, Anda akan menerima pengesahan status pembatalan daripada Kami melalui mana-mana saluran komunikasi yang Kami anggap sesuai sebaik sahaja pembatalan disahkan.

  5. Maklumat Anda

    1. Anda mewakili dan menjamin bahawa DuitNow ID yang digunakan untuk pendaftaran dalam NAD adalah milik Anda, betul, lengkap dan terkini untuk penggunaan perkhidmatan Pemindahan DuitNow dan Anda akan segera memaklumkan kepada Kami sekiranya terdapat sebarang perubahan kepada maklumat DuitNow ID yang diberikan kepada Kami.

    2. Anda mengakui dan bersetuju bahawa bank/bank yang mengambil bahagian lain dalam NAD/e-money issuers boleh melakukan Pencarian Nama NAD ke atas DuitNow ID Anda untuk tujuan pengesahan/penentuan nama Anda dengan DuitNow ID yang telah didaftarkan, sebagai sebahagian daripada memudahkan perkhidmatan Pemindahan DuitNow.

    3. Anda mengakui dan bersetuju untuk mendedahkan DuitNow ID Anda, ID Bersama Anda dan Data Peribadi yang berkaitan kepada Pengendali NAD untuk pemprosesan, penyimpanan, arkib dan pendedahan kepada penghantar dana atau pedagang dalam perkhidmatan Pemindahan DuitNow, sekutu Kami, penyedia perkhidmatan Kami, peserta NAD yang lain dan pihak ketiga yang menawarkan perkhidmatan Pemindahan DuitNow serta pelanggan mereka yang berkenaan.

    4. Anda mengakui dan bersetuju bahawa Kami boleh mendedahkan maklumat DuitNow ID Anda kepada mana-mana pihak yang Kami wajib mendedahkan maklumat kepadanya menurut undang-undang atau di mana ia dalam kepentingan umum, sebagai contoh untuk mencegah atau mengesan penipuan dan penyalahgunaan.

  6. Perlindungan Data

    1. Persetujuan Anda dan hak Kami untuk mendedahkan maklumat adalah sebagai tambahan kepada, dan tanpa menjejaskan hak-hak yang diberikan kepada Anda di bawah Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 dan mana-mana undang-undang yang berkenaan di Malaysia.

    2. Kami hanya akan mendedahkan, menggunakan dan memproses DuitNow ID Anda untuk tujuan memudahkan perkhidmatan Pemindahan DuitNow.

    3. Kami telah mengambil langkah keselamatan yang munasabah (baik teknikal mahupun organisasi) terhadap pemprosesan DuitNow ID Anda yang tidak sah atau tanpa kebenaran.

    4. Kami akan memberitahu Anda secepat mungkin sekiranya DuitNow ID Anda hilang, musnah, rosak atau menjadi tidak boleh digunakan.

  7. Liabiliti

    1. Kami dan Pengendali NAD tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kerugian atau kerosakan yang mungkin Anda alami akibat daripada, termasuk tetapi tidak terhad kepada:

      1. Kegagalan Anda untuk mengekalkan maklumat yang terkini dan kegagalan Anda untuk menyediakan maklumat yang betul kepada Kami;

      2. Kepatuhan Kami terhadap sebarang arahan yang diberikan atau yang didakwa diberikan oleh Anda yang kelihatan kepada orang yang munasabah menerima arahan tersebut;

      3. sebarang penyalahgunaan atau penggunaan DuitNow ID Anda yang didakwa atau penipuan termasuk kes-kes di mana penipuan dalam talian dilakukan menggunakan Malware; atau

      4. sebarang pendedahan sebarang maklumat yang telah Anda setujui untuk Kami kumpul, gunakan atau dedahkan atau di mana pengumpulan, penggunaan atau pendedahan tersebut dibenarkan atau diperlukan oleh undang-undang yang berkenaan di Malaysia.

  8. Umum

    1. Kami berhak untuk mengubah, menukar, mengubah suai, menggantung atau memodifikasi Terma ini pada bila-bila masa, dengan memberikan Anda pemberitahuan bertulis selama dua puluh satu (21) hari. Pindaan tersebut akan berkuat kuasa pada tarikh yang dinyatakan dalam pemberitahuan tersebut. Pemberitahuan tersebut mungkin diterbitkan melalui aplikasi mudah alih Kami, laman web (https://rytbank.my) dan/atau melalui mana-mana saluran komunikasi lain yang Kami anggap sesuai. Anda bertanggungjawab untuk sentiasa dimaklumkan atau mencari pemberitahuan tersebut dan dengan terus mengakses atau menggunakan perkhidmatan Pemindahan DuitNow selepas pemberitahuan sedemikian, Anda dianggap telah bersetuju dan menerima semua perubahan tersebut.

    2. Anda memberi persetujuan kepada pengumpulan, penggunaan dan pendedahan Data Peribadi Anda (termasuk butiran hubungan) oleh Kami, sekutu Kami, penyedia perkhidmatan Kami dan Pengendali NAD seperti yang diperlukan untuk tujuan perkhidmatan Pemindahan DuitNow, dan mengikut Notis Privasi Kami (juga dikenali sebagai Notis kepada Pelanggan berkenaan dengan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010) yang boleh didapati di https://rytbank.my/privacy-notice.

    3. Terma ini dikawal oleh dan hendaklah ditafsirkan mengikut undang-undang Malaysia dan Anda bersetuju untuk tunduk kepada bidang kuasa eksklusif mahkamah Malaysia berkenaan dengan sebarang pertikaian yang timbul daripada atau berkaitan dengan Terma ini.

    4. Jika mana-mana peruntukan Terma ini didapati tidak sah atau tidak boleh dikuatkuasakan atas apa jua sebab, sama ada sepenuhnya atau sebahagian, peruntukan-peruntukan lain dalam Terma ini yang tidak terjejas oleh ketidak sahihan atau ketidakbolehkuatkuasaan tersebut akan kekal berkuat kuasa sepenuhnya sejauh yang dibenarkan oleh undang-undang.



v. Januari 2025